Kako uspešno prodati proizvod online

Zaradite na svom radu i talentu!

Kako prodati proizvod?
Pogledajte preporuke i savete iz naše dugogodišnje uspešne prakse online prodaje.
Ne želite da se bavite izradom prodavnice i marketingom?
Nema problema, sve ćemo mi uraditi za Vas.

Pre nego što detaljno razradimo gornjih 7 saveta, pročitajte…

Kako prodati proizvod - 3 najbitnija faktora za uspeh

1. ZADOVOLJITE ŽELJE KUPACA

Da biste lako i brzo prodali bilo koji proizvod online, bitno je da zadovoljite barem jednu od 4 vrste potreba kupaca:

  1. neophodnost posedovanja (proizvodi koji su nam neophodni, kao što su hrana, odeća, obuća, osnovna bela tehnika, nameštaj…)
  2. ekskluzivnost (umetnine, parfemi, nakit, unikati svih vrsta, skupi automobili, proizvodi iz kategorije neophodnih sa dodatnim karakteristikama, itd.)
  3. želje kojih nismo ni svesni da ih imamo (noviteti i tehnološke inovacije, kao što je bio smart telefon 2005. godine, vokmen ’90-ih, 3D printeri pre par godina, jet-pack, paraglajderi,…)
  4. zabava (igračke za decu, odrasle, društvene igre, oprema za rekreaciju, kampovanje, pecanje, lov,…).

Koju potrebu zadovoljava Vaš proizvod?

Savetujemo Vam da uvek prodajete proizvode iz barem dve različite kategorije. Smanjićete šansu da nestanak tražnje uništi Vaš biznis.

2. (U)POZNAJTE SVOJE KUPCE

Razmislite o svojim kupcima. Pokušajte da ih podelite u 3-5 grupa, prema obrazovanju, mestu gde žive, količini novca koju troše. Dajte ime svakoj od grupa, napr. Doktori, Poljoprivrednici, Padobranci. Ili deteljnije, imenujte predstavnika svake grupe prema osobi koju poznajete.

 

Kada planirate reklamiranje, pišete opis proizvoda, postujete na Fejsu, ili radite bilo šta vezano za prodaju, uvek se obraćajte svakoj od tih osoba pojedinačno.

3. ISTRAŽITE SVOJU KONKURENCIJU

Ne plašite se konkurencije. Ona Vam pomaže da znate šta se prodaje, po kojoj ceni, kako se prodaje. Uložite vreme i saznajte što više o njima.

Zatim razmislite po čemu ćete biti drugačiji, prepoznatljivi. Morate barem u jednoj stvari biti različiti. Da li ćet Vaš proizvod biti najjeftiniji, najskuplji, najlepši, najekskluzivniji, naj, naj… bilo koje “naj” će Vas probiti na vrh prodajnog lanca.

Samo tri razloga utiču na to da niste zadovoljni prodajom:

  1. Ni po čemu se ne razlikujete od konkurencije
  2. Niko ne zna za Vas
  3. Vaš proizvod nikome ne treba.

Ako nije u pitanju slučaj broj 3), u nastavku Vam dajemo dragocene savete koji će Vam pomoći da ZAISTA počnete da zaradjujete prodajući online.

Dobar naslov za proizvod da Vas kupci nadju na Googlu

Kako odabrati dobar naslov proizvoda

NASLOV PROIZVODA je tekst koji stoji ispod fotografije u online prodavnici.

Ne postoji ograničenje u dužini naslova za Vaš proizvod. Najvažnije je da se stavite u poziciju kupca koji na Googlu traži proizvod.

 

Primeri ključnih fraza:

Ako proizvodite svećnjanjake, unikatnu odeću, nameštaj, lampe, itd, šta mislite da će Vaši kupci kucati pri pretrazi? Verovatno će tražiti:

  • Svećnjaci: online prodaja svećnjaka, unikatni svećnjaci, svećnjak za poklon, …
  • Unikatna odeća: unikatna odeća za …, ručno radjeni…, unikatne haljine (džemperi, košulje, itd), skupa odeća, odeća po meri, itd.
  • Nameštaj: nameštaj po meri, unikatni nameštaj, ručno radjeni stolovi, kreveti, police, itd.
  • Lampe: internet prodaja lampi, unikatne lampe, ručno radjena lampa, lampe za poklon, itd.

 

Napravite spisak ključnih fraza. Ne zaboravite da mislite kao kupac “Doktor”, “Poljoprivrednik”, “Tinejdžer”,…

Za analizu ključnih fraza preporučujemo najbolji besplatni SEO alat Ubersuggest.

Kada pronadjete ključne fraze koje se često pretražuju na Googlu, napravite naslov proizvoda da zvuči što prirodnije, a pri tom da sadrži tačno jednu ključnu frazu koju ste izabrali nakon analize.

Ako i dalje niste sigurni kako da naslovite svoj proizvod, kontaktirajte nas mailom ili preko kontakt forme i rado ćemo Vam dati predloge.

Kako napisati kratak opis proizvoda da ojačate želju za kupovinom

Kratak opis proizvoda da ojaca zelju za kupovinom

Prva rečenica ispod nasova proizvoda mora potencijalnom kupcu da kaže koju korisnost dobija ako kupi od Vas baš taj proizvod.

Čim je kupac kliknuo na sliku u Vašoj prodavnici, znači da već postoji zainteresovanost. Povećajte verovatnoću da će odlučiti da kupi prikazujući mu kako će se osećati kada bude posedovao proizvod. Utičite na emocije, one stoje iza svake kupovine!

 

VI NE PRODAJETE PROIZVOD, VEĆ KORISNOST KOJU KUPCI DOBIJAJU OD NJEGA!!!

 

  • Počnite rečenicu glagolom: uživajte, budite različiti (lepi, zdravi, jedinstveni,…) poklonite, obradujte… Izbegavajte kliše: “Ovaj proizvod je predivan…”.
  • Sledećom rečenicom objasnite kako Vaš proizvod ostvaruje to što ste napisali u prvoj rečenici. Dodajte po čemu je poseban. Nakon toga, ukratko napišite najbitnije karakteristike.
  • Koristite liste, preglednije je.

Nemojte previše reči utrošiti jer kratak opis treba da stane u prvi ekran na desktop računaru, bez skrolovanja. I još treba da preostane mesta za cenu i najvažniji element tog segmenta- DUGME ZA KUPOVINU.

Detaljan opis proizvoda

Detaljan opis proizvoda da bude SEO

Ovo je najteži deo jer je poželjno da u preko 600 reči opišete proizvod (Google voli duuugačke tekstove). Od teksta i strukture pisanja zavisi da li će se Vaš proizvod probiti na prvu stranu Googla.

VAŽNO: 95% SVIH DEŠAVANJA NA INTERNETU SE ODVIJA NA PRVOJ STRANI PRETRAGE. Svega 5% ljudi skroluje na drugu, treću, …, sedmu stranu. Ako nista na prvoj strani, nevidljivi ste. 

Glavni naslov i tekst ispod

Detaljan opis započnite prvim naslovom (H1). U njemu mora da se sadrži ista ključna fraza kao što je u naslovu proizvoda.

Napomena: H1 naslov nije isto što i Glavni naslov proizvoda. Glavni naslov se nalazi u katalogu ispod fotografija. Ako napravimo poredjenje sa časopisom, Glavni naslov je naziv časopisa, H1 je naslov članka. Podnaslovi u članku su H2, H3, H4,…

Sve ovo što smo napisali je IZUZETNO VAŽNO za internet pretraživače. Google ne razume srpski. Naslovi, sa ponavljajućim ključnim frazama, mu govore o čemu se radi. Na osnovu toga, Google i ostali pretraživači “odlučuju” da li će osobi koja pretražuje internet ponudi baš Vaš proizvod.

 

Primer H1:

Ako je ključna fraza za jednu od unikatnih lampi koju pravite i prodajete “lampa za čitanje”, dobar naslov bi bio “Unikatna lampa za čitanje od drveta i nezapaljivog platna”, a H1 naslov u detaljnom opisu neka onda bude “Lampa za čitanje – opis”.

 

U nekoliko rečenica opištie glavne karakteristike proizvoda. Ni jedna rečenica ne treba da ima više od 10 reči.

Pišite razumljivo, bez stručnih fraza i komplikovanih izraza.

Podnaslov i tekst ispod

Drugi naslov H2 mora sadržati ključnu frazu.

Primer H2:

” Unikatna lampa za čitanje – način izrade”.

Ne štedite reči, opišite kako Vi to radite. Ako imate vremena, snimite mobilnim telefonom video svog rada, postavite na Fejsbook ili YouTube, i u ovom delu postavite link za one koji to žele da pogledaju.

Dodajte način korišćenja, mogućnosti proizvoda, iskustva kupaca.

Navedite najveće prednosti proizvoda. Na primer: organski sastav, dugotrajnost, elegntan dizajn, zabavno, osvežavajuće.

Držite se pravila o broju reči u rečenici i načinu pisanja.

Posle 2-3 rečenice, započnite nov pasus.

Pod-podnaslov i teks

Treći podnaslov H3 mora sadržati ključnu frazu.

Primer H3:

” Lampa za čitanje – opis, karakteristike, korišćenje”.

Poštujući pravila pisanja (kratke rečenice, jednostavnost, informativnost) u 5-20 rečenica naišite sastav proizvoda, održavanje, uputstvo za upotrebu, mere opreza. Dodajte Vaše preporuke.

 

VAŽNO: u ovom delu treba da stavite barem po jedan spoljni i unutrašnji link.

 

Spoljni link vodi ka tudjem sajtu. Na primer: pročitajte više o dobrom opisu proizvoda u tekstu “Šta je dobar opis proizvoda?” (ovo je spoljni link). Vi možete staviti iskustva drugih, preporuke, zanimljivosti u vezi sa Vašim proizvodom, uopšteno o načinu izrade sličnih proizvoda.

Unutrašnji link može da vodi ka nekom drugom Vašem proizvodu ili jednostavno stavite “Povratak u prodavnicu“. 

Pogledajte na linku “Uputstvo za uredjenje prodavnice na našem sajtu rabota.rs” korak-po-korak uputstvo kako da uneste detaljan opis proizvoda u Vašu prodavnicu.

Fotografije - 3 najvažnija saveta

Fotografije Vaših proizvoda su najmoćnije oružje u online prodaji. One prodaju ili odbijaju kupce. Ne morate postati profesionalni fotograf, ali uložite vreme da napravite dobre slike.

Na našoj stranici Pomoć za nove prodavce ćete naći linkove ka YouTube videima i besplatnim aplikacijama koji će Vam pomoći da napravite odlične slike.

Možete fotografisati svojim mobilnim telefonom. Tri glavna pravila treba da poštujete:

1)

Ni jedna fotografija ne sme da predje 250 Kb. Noviji mobilni telefoni prave fotografije od preko 1000 Kb.

  • Koristite neku od aplikacija za mobilne telefone ili za desktop računare da smanjite sliku.
  • Svedite je na dimenzije 1/4 – 1/2 stranice A4.
  • Rezoluciju ostavite na 300 pixela.
  • Predlažemo dimenzije 15×15 cm ili 18×12 cm.

Na stranici “Uputstvo za prodavce” ćete naći linkove ka aplikacijama za obradu fotografija i dodatne savete.

2)

Proizvod postavite na sredinu, sa dosta slobodnog prostora okolo.

Glavna slika u Vašoj prodavnici je kvadratna, zbog toga Vam treba dovoljno prostora da biste mogli da isčete, bez odsecanja dela proizvoda.

Napravite 10-ak fotografija, po 2-3 iz jednog ugla.

Preporučujemo da za svaki proizvod učitate 3-8 fotografija iz različitih uglova.

3)

Obradite svaku fotografiju pre učitavanja. Vodite računa da slike ne budu mutne, tamne, izmenjenih boja.

Vi stvarate unikate, prikažite ih u punom sjaju.

Predlažemo da glavna fotografija bude sa belom pozadinom.

Ako želite da ostavite pozadinu, bitno je da ona pojača želju za kupovinom, naglasi najvažnije karakteristike proizvoda. Pozadina ne sme da odvlači pažnju.

Naslov fotografije je izuzetno Važan. On Googlu govori šta je na slici. Nemojte ostavljati naslov koji Vaš mobilni dodeljuje. U 3-7 reči što preciznije napišite (naslovite) šta je prikazano.

Porudžbine - kada i kako ih ispoštovati

Ako do sada niste prodavali online, pažljivo pročitajte ovaj deo. 

Kupci očekuju da im kupljeni proizvod stigne odmah. Nemojte čekati sa isporukom. Ako je porudžbina stigla do 14h, pošaljite je istog dana. 

Ako je porudžbina stigla u petak ili za vikend, pošaljite je u ponedeljak. 

Čim ste primili email da je Vaš proizvod kupljen, pošaljite SMS ili Viber poruku Vašem kupcu sa obaveštenjem kada šaljete

Napomenite da porudžbina stiže sutradan ili dan kasnije od dana slanja, u zavisnosti od kurira koji radi kupčev reon.

Koju kurirsku službu koristiti?

Odgovor na ovo pitanje uopšte nije lak. U Srbiji posluju sledeće dostavne službe:

Post Expres (deo Pošte), Bex, Aks, D Expres i City Expres.

Za izvoz u ex-Yu države, koristite Poštin EMS.

Najjeftinija dostavna služba je Post Expres. Najveća mana im je što često ne isporučuju na adresu, nego ostave papir u sandučetu da kupac preuzme paket u najbližoj Pošti.

Što se ostalih tiče, sve zavisi od osobe koja radi Vaš reon i reon Vašeg kupca. Ako izgradite dobar odnos sa kurirom, nećete imati problema. Ali to Vam ne garantuje da kurir koji dostavu radi u mestu kupca neće napraviti grešku.

Problemi sa kojima ćete se neminovno suočiti su:

  • kašnjenje u isporuci,
  • zagubljena pošiljka,
  • nedolazak kurira da preuzme paket od Vas,
  • previše naplaćena dostava,
  • kupac nije primio paket pa Vi plaćate dupli iznos dostave.

Navedene situacije će Vam se dešavati u proseku svaki 10-ti, 20-put.

Kako rešavati reklamacije kupaca?

Za kraj smo ostavili najteži deo online prodaje. U manje od 1% slučajeva, pod uslovom da poštujete pisana (zakonom regulisana) i nepisana pravila dobrih kupoprodajnih odnosa, primićete reklamaciju kupca.

Samo jedno pravilo važi za uspešno rešavanje reklamacija: NE dozvolite da Vas emocije ponesu!

Koliko god da Vam besmisleno zvuče razlozi nezadovoljstva Vašeg kupca, saslušajte ih pažljivo. Nezadovoljan kupac će Vam pokazati kako možete postati mnogo bolji u onome što pravite.

 

Ako Vam se čini da grdnji nema kraja, postavite ZLATNO PITANJE KOJIM SE PREKIDA IZLIV NEGATIVNOSTI:

“Razumem sve što kažete, recite mi, molim Vas, šta želite da ja uradim?”

 

Ako treba, vratite novac, pokrijte i trošak dostave. Da, bićete na gubitku. Ali mnogo će Vas više koštati loša reklama. Nezadovoljni kupac će širiti priču na društvenim mrežama, daće Vam lošu ocenu, poslaće Vam inspekciju. Sve to će Vas mnogo više koštati nego par stotina dinara.

 

Sigurno ste i sami nekada bili nezadovoljni kupljenim proizvodom. Setite se kako ste se osećali, šta ste želeli da uradite i na koji način je prodavac trebalo da reaguje da izadjete zadovoljni iz prodavnice.

 

Uspešno rešena reklamacija će Vas izdvojiti kao poštenog i ljubaznog proizvodjača, a to je tačno utisak koji želite da kupci imaju o Vama.

U Srbiji postoje razna udruženja, organizacije, internet grupe koje pružaju podršku malim proizvodjačima i umetnicima. Evo linkova ka nekima od njih:

  • Zaštitnik preduzetnika i privatnika Srbije – mlado i aktivno udruženje, pružaju besplatno pravno savetovanje, mogućnost reklamiranja biznisa, informisanje o najnovijim odlukama i uredbama Vlade i ekonomskih tela.

  • Preduzetnička saradnja Srbija – Fejsbuk grupa, veoma aktivna i korisna. Besplatno se možete reklamirati, naći povoljne usluge i proizvode.

  • Glas preduzetnika – Fejsbuk grupa, uvek možete postaviti pitanje, neko će odgovoriti. Aktivno prate sve uredbe, odluke, nove takse, pravila…

  • Razvojna Agencija Srbije – na sajtu pronađite svoju lokalnu Razvojnu Agenciju, prijavite se na njihov news letter i budite u kontaktu. Ljubazni su, imaju besplatne kurseve, mogu Vam dati korisne informacije o povoljnim kreditima i novčanim stimulansima koje država daje.

  • ePorezi – portal Poreske uprave. Uputstvo je malo komplikovano (naravno), ali vredi se prijaviti. Moći ćete sami da pratite svoje poreske obaveze, višak uplata, dugovanja.

  • APR (Agencija za privredne registre) – skinite formulare za registrovanje firme, izvod, promene. Pronađite iznose taksi za uplatu. Proverite firmu saradnika. Pošaljite im mail sa pitanjem, odgovore u roku od 2, 3 radna dana.

  • FT1P (Fali Ti Jedan Papir) – realnost svih nas kada stignemo do šaltera nakon par sati ponižavajućeg čekanja u redu ispred ulaza. Odličan sajt sa mnogo korisnih saveta, članaka, videa…Preporuka: prijavite se na News Letter- redovno prate novu regulativu, veoma razumljivo objašnjavaju.